۱/۳۱/۱۳۸۶

این پست وبلاگ زن-نوشت رو خیلی دوست داشتم:

.گويا در نظامِ مردسالار تمکين نکردنِ زنان موضوعِ خيلی بزرگی است که عواقب‌اش برای زنانِ ناشزه، از تهديد و ارعاب شروع می‌شود و به مجازات‌های سنگين ختم می‌شود. (ختم می‌شود؟) نظامی که در خانه از زن می‌خواهد برخلافِ ميلِ خود و فقط به ميلِ همسرش با او هم‌خوابه شود، و اگر نشود، انواعِ تهديدها را نتيجه می‌دهد و شايد مجازاتِ طلاق را. (که البته شايد فقط در نظامِ مردسالار مصداقِ مجازات شناخته شود) نظامی که شاکی و قاضی و مجریِ حکم يک نفراست و هم‌اويی است که بنا بر قانون قدرتِ همه‌ی اين کارها را دارد. در ابعادِ بزرگ‌تر، همين نظام در جامعه... و سوال آسیه: چه تفاوتی است در تفسير قانون؟

2.خيلی وقت است دلم می‌خواهد فکرهايم را درباره‌ی همه‌ی آن‌چه که به ازدواج و تشکيلِ خانواده مربوط می‌شود بنويسم. اما ملاحظاتی هميشه مانع بوده. الان فقط دوست دارم از زاويه‌ی خاصی بنويسم. خيلی کوتاه: نمی‌فهمم چرا خوب است به نهادِ اجتماعیِ خانواده وارد شوم وقتی به محضِ ورودم بخشی از حقوق‌ام را از دست می‌دهم؟ با اختيارِ خودم تبعيض‌های جنسيتیِ مضاعفی را بپذيرم که چه؟ نمی‌فهمم. و اين‌که منکرِ اجبارهای اجتماعی نيستم، منکرِ فشارها، منکر نيستم همه‌ی چيزهايی را که تا حالا آدم‌ها را واداشته به ازدواج. ولی با شرايطِ خودم (استقلالِ نسبیِ مالی و فکری) ازدواج، آن هم در نظامِ عرفی و حقوقیِ فعلیِ ايران، نمی‌تواند انتخابِ من باشد.

۶ نظر:

ناشناس گفت...

قالب جدیدتو امروز دیدم خیلی ماه شده اینجا لولوووووووووووو

ناشناس گفت...

hkaahari mashalla hezar mashalla shodi derakhte polo. :) lili

ناشناس گفت...

آدم حتما لازم نیست با یک مرد با الگوی اسلامی ازدواج کنه! نگاه آدم می تونه خیلی فرا تر از این مسائل بره. خصوصا در جائیکه نیاز مالی و فکری وجود نداره تو شانس اینو داری که انتخاب کنی , نه اینکه انتخاب بشی.واقعا این خانم فقط هدفش از ازدواج, برطرف کردن نیاز مالی وفکریه؟؟

ناشناس گفت...

ازدواج نكن! اما چه مي كني؟ هر روز، هر شب و هر وقت و نيمه وقت تكرار كن كه خوششبختي و... طبيعت مجبوره راه خودش رو بره و هر كي كه با اون همراه نشه مي نويسه كه خوشبخته ولي نيست! از صب تا شب كارهاي متنوع، تكراري هيجان آور! اما همه نمي توانند كمبود يك حس و نياز طبيعي رو پر كنه كه اگه پر شده بود نمي نوشتي كه.... دوستانت!! هم اين طور فكر مي كنند و من اين را ديده ام ! مرد سالار زن سالار كوفت درد مرض!يعني يه مرد خوب هم پيدا نميشه؟ اصن شماها كدوم مرد بد رو ديديد؟ هر چي كه اطرافتون بوده از بره رام تر بوده اند يا لا اقل من اين جور فكر مي كنم!
خلاصه اينكه اگه به نوشته هات ايمان داشتي نمي نوشتيشون!

ناشناس گفت...

Who is this "anonymous"?

خیلی توپش پره. بابا هرکسی آزاده هر جور دوست داره زندگی کنه... به هیچ کسی هم هیچ ربطی نداره. خوشبختی هم یه مساله نسبی است. یکی با ازدواج کردن احساس راحتی و آزادی و خوشبختی میکنه. یکی هم بدون ازواج خوشبخته... دیگه چرا طرز زندگی دیگران رو به انتقاد میکشین.

عزت زیاد
فرمون... :)

.

ناشناس گفت...

جنس مخالف امروز كشورم خودش نمي دونه چي مي خواد واقعا شايد هيچي هم نخواد و همه اش بخواد يه صدايي از خودش در بياره كه اين صدا نشان دهنده خموشي سالهاي دراز خاموشي مادرانش بوده است. زندگي و خانواده رو داره به زير سوال ميكشه از طرفي راه حلي هم براي حل موضوع ارايه نمي كنه و فقط الكي به خودش روحيه ميده كه آي ملت من خوشم و خوبم و از اين حرفا! قصدم نقد يه حرف و يه آدم نبود من تمام جامعه اينا رو باهاشون مشكل دارم و اينم بگم كه كاملا اين جامعه روشنفكري زنانه رو مي شناسم.
حرف آدم تحصيل كرده و با شعور ايراني رو بايد حواسمون باشه چون روي توده مردم بي فكر بد تاثير ميگذاره ! آقا! خانواده و ازدواج طبيعت انسان رو تكميل ميكنه و خارج از اون جز تنهايي پوچ در پوچ چيز جالب ديگه اي انتظار آدم رو نمي كشه!
احساس كردم نظرم تند و غير واضحه
براي همين برگشتم و تكميل ترش كردم
قصد توهين نيست هر چند پنداشت مردمان آزاد فرض مي شود.ن